A high proportion of students want to study abroad. Nonetheless, it is clear that studying abroad is a serious decision that requires careful consideration, including the viewpoints of family members. The goal of this research is to figure out the role of family communication on international students' decision-making while discussing their desire to pursue studies abroad. This study uses qualitative methodology and a case study approach. The Family Communication Patterns Theory (FCPT) serves as the theoretical underpinning for this research. As a result, both families and international students acknowledge the importance of family contact in international students' decision-making processes. Family communication allows for the expression of opinions and the listening of perspectives, ultimately leading to an agreement and shared understanding among foreign students and their families.
Keywords: Decision-Making, Family, Family Communication, International Students, Study Abroad
Banyak siswa yang berkeinginan belajar di luar negeri. Meskipun demikian, jelas bahwa belajar di luar negeri adalah keputusan serius yang membutuhkan pertimbangan yang matang, termasuk sudut pandang anggota keluarga. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui peran komunikasi keluarga dalam pengambilan keputusan mahasiswa internasional dalam mendiskusikan keinginan mereka untuk melanjutkan studi ke luar negeri. Penelitian ini menggunakan metodologi kualitatif dan pendekatan studi kasus. Teori Pola Komunikasi Keluarga (FCPT) menjadi landasan teori dalam penelitian ini. Hasilnya, baik keluarga maupun mahasiswa internasional mengakui pentingnya kontak keluarga dalam proses pengambilan keputusan mahasiswa internasional. Komunikasi keluarga memungkinkan untuk mengekspresikan pendapat dan mendengarkan perspektif, yang pada akhirnya mengarah pada kesepakatan dan pemahaman bersama di antara mahasiswa asing dan keluarganya.
Kata Kunci: Berkuliah di Luar Negeri, Keluarga, Komunikasi Keluarga, Mahasiswa Asing, Pengambilan Keputusan